Ben jij het geld waard? Hoe je verkopen leuk en makkelijk maakt

Business coach Melanie Caitlin van Happy Hazy

Ben jij het geld waard dat je vraagt? Veel ondernemers hebben de neiging om aan hun klanten uit te willen leggen waarom ze bepaalde prijzen vragen en waarom ze dat geld waard zijn. Omdat ze het gevoel hebben dat hun producten of diensten vaak niet genoeg op waarde worden geschat. Jij ook?

Het komt natuurlijk ook voort uit frustratie: het is rustiger dan je zou willen of je krijgt te vaak terug dat mensen je te duur vinden en voor een goedkoper alternatief hebben gekozen. En jij vraagt je af: Hoe dan? Zien mensen niet in dat jij kwaliteit levert en dat dat niet voor een dubbeltje kan? Doordat je je frustraties ook nog eens en public deelt, krijgen de mensen die je volgen alleen maar het idee dat het bij jou allemaal niet zo lekker gaat. Niet echt aanlokkelijk om je dan iets bij je te kopen, toch?

Verkopen is leuk!

Het ding is: verkopen hoort iets leuks te zien! En nog belangrijker: mensen vinden het vooral ook héél erg leuk om iets te kopen. Op het moment dat jij tegen een probleem aanloopt en er is iets of iemand die daar een oplossing voor biedt dan sta je te springen om je geld uit te geven, toch? Of het nu nieuwe schoenen zijn omdat je oude versleten zijn, een fotograaf omdat je héél graag mooie familie foto’s aan de muur wilt of een coach die jou nét die focus kan geven waar je zelf niet langer uitkwam. Je bent oprecht blij als je dan vol vertrouwen je geld kunt uitgeven aan datgene. En daar hoeft die schoenenverkoper, die familiefotograaf of die coach helemaal niet ‘salesy’ voor te zijn. Ze hoeven jou niet te dwingen tot een aankoop. Ze hoeven jou niet te vertellen waarom jij hen moet boeken of waarom wat zij bieden het waard geld waard is. Zij bieden iets en jij wil het omdat je er enthousiast over bent. Zo simpel is het.

Je verkoopt aan de verkeerde mensen

Het grootste probleem is dat we vaak maar in het wilde weg verkopen. Een soort van hardop schreeuwen dat we iets heel leuks aan te bieden hebben en dan maar hopen dat iemand tot aankoop over gaat. Het nadeel daarvan is dat je heel vaak ook mensen treft die eigenlijk niet echt ‘jouw’ klanten zijn. Je verkoopt dan aan mensen die de waarde van jouw diensten niet inzien. En dat is echt onbegonnen werk! Want die mensen gaan jou nóóit waarderen. Het is dus belangrijk dat je de mensen vindt die dat wél doen. Je ideale klant, zeg maar. Die klant die precies wil wat jij biedt en daar vol enthousiasme voor gaat. Heb jij weleens nagedacht waar je gelukkig van wordt? Van welk werk wil je eigenlijk kunnen leven? En van welk werk krijg je al een steen in je maag als iemand je ervoor boekt? Wat maakt wat je leuk vindt zo leuk? En wat maakt jouw favoriete klanten favoriet? Schrijf alles op wat je kunt bedenken, zodat je een duidelijk beeld voor jezelf krijgt. Want, wat je laat zien, is wat je aantrekt en als jij weet wie je wilt bereiken en waar jij zelf voor staat is verkopen zoveel makkelijker.

Vind je het fijn om even te sparren en praat je liever één-op-één over jouw bedrijf? Daar is de de hotline voor! Samen kijken we, per mail of telefonisch, of een business mentor voor jou het antwoord is en hoe ik je het beste kan helpen richting een succesvol bedrijf waar je fijn van kunt leven én gelukkig van wordt.

nieuwsbrief

 

Meet your personal cheerleader

Sign up en ik stuur je elke week een tip die je bedrijf vooruit helpt!

Yes, please

Jouw mail is verzonden!Oeps. Er gaat iets mis!

Let's connect on Instagram